Astma og Allergiklinikken

Hvilke sykdommer behandler vi?

Allergivaksinering

Prinsippet ved allergivaksinering er at man tilfører kroppen et allergen i kontrollerte mengder over lang tid, normalt i 3 år. Immunforsvaret vil etter hvert akseptere allergenet i stadig større grad, slik at symptomene og plagene avtar (desensibilisering). Metoden er godt dokumentert og behandlingen dekkes av frikort- og blåreseptordningen.
Gjennom spesielle blodprøver kan vi på forhånd kartlegge en persons egnethet for allergivaksinering. De som er respondere på slik behandling kan vaksineres for inntil 2 ulike allergener av gangen, for eksempel gress (timotei) og bjørk. Symptomlindringen varer normalt i flere år etter avsluttet behandling, hos noen livet ut. Det er i hovedsak to måter å vaksinere på:

- Oral behandling (tabletter eller dråper) hvor første dose tas på klinikken under tilsyn av helsepersonell, hvoretter pasienten fortsetter behandlingen selv med en daglig dose i 3 år. Tilbys ved allergi mot gress og husstøvmidd.
- Subkutan behandling (sprøyter) hvor alle injeksjoner blir gitt ved klinikken; først ukentlig i 7-10 uker, deretter hver 6. til 8. uke i 3 år. Tilbys ved allergi mot gress, bjørk, husstøvmidd, hund og katt.

Behandling av alvorlig astma

Vi tilbyr injeksjonsbehandling med blant annet interleukinhemmer (Nucala) og rekombinant humanisert monoklonalt antistoff (Xolair). Denne behandlingen ordineres av lungespesialist, og tilbys kun en selektiv gruppe egnede pasienter og er ikke et behandlingsalternativ til pasienter med mild eller moderat astma.

Faglige Avgrensinger

Kreftsykdommer, som skal utredes og behandles i sykehus. Ellers: Søvnsykdommer, hudsykdommer, legemiddelreaksjoner og matvareallergier/-intoleranser, som alle ligger utenfor vårt primære kompetanseområde. Vi tar imot pasienter fra 15 års alder. Barn under 15 år bør primært utredes av barnelege.

Kompetanseonråder

Vi er en medisinsk klinikk som undersøker og behandler luftveissykdommer som astma, kols, emfysem, fibrose, sarkoidose med mer. Vi utreder og behandler allergier som gir symptomer fra luftveiene; primært pollen, husstøvmidd og dyrehår.

Hvilke tester og undersøkelser kan vi tilby?

Respirasjonsfysiologiske undersøkelser:

- Spirometri, ev. med reversibilitetstest

- Gassdiffusjonstest (DLCO)

- Bodybox (kroppspletysmografi)

- Maksimal voluntær ventilasjon (MVV)

Provokasjonstest av luftveiene med metakolin og mannitol

Måling av ekshalert nitrogenoksyd (FeNO)

Enkel belastningstest på tredemølle, med eller uten laryngoskopi

Belastningstest i korridor med pulsoksymetri

Hudsensibiliseringstest (prikktest) mot luftveisallergener

Ofte stilte spørsmål

Har dere noen prisoversikt?

Er det et avbestilllingsgebyr?

Trenger jeg henvisning fra fastlege?

Er det lang ventetid for å komme til time?

Er det noen aldersgrense for å komme til undersøkelse?

Hvor kan jeg søke medisinsk råd og hjelp utenom mine avtalte timer?

Fant du ikke det du lette etter?

Mandag-torsdag fra 08.00 til 16.00

Fredager fra 08.00-13.30